Cadrele didactice vor avea la dispoziție un ghid pentru a preda egalitatea de gen
Pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice în înțelegerea impactului pe care îl au în formarea unei societăți incluzive, precum și pentru a oferi sugestii de integrare a egalității de gen la clasă, echipa proiectului EGALIS pregătește un ghid pentru predarea egalității de gen în învățământul preuniversitar. Vom anunța lansarea Ghidului în lunile următoare. Dacă doriți să primiți Ghidul imediat după lansare, scrieți-ne pe adresa de email contact@ongen.ro cu subiect „Ghid pentru profesori.”
De ce un ghid pentru profesori?
Învățământul are un impact major în formarea unei societăți care să funcționeze în spiritul valorilor democratice și egalității de gen. Cadrele didactice din învățământul preuniversitar au puterea de a da încredere fetelor și băieților în propriile forțe și îi pot încuraja să participe în mod egal și echitabil la toate sferele vieții sociale, politice, profesionale și domestice. De asemenea, școala are un rol esențial în combaterea rolurilor de gen patriarhale, a violenței de gen și a discriminării, rămânând totodată principalul context în care se poate asigura transmiterea principiilor egalității de gen în rândul viitoarelor generații.
Rolul educației în acest proces de schimbare socială este cu atât mai marcant cu cât în România studiile indică un puternic decalaj de gen – conform celui mai recent Index al Egalității de Gen al Institutului pentru Egalitate de Gen al UE, România este pe antepenultimul loc din Uniunea Europeană, urmată doar de Ungaria și Grecia.
Ce conține ghidul?
În prima parte, ghidul cuprinde noțiuni fundamentale din domeniul egalității de gen și nediscriminării, inclusiv legislație, precum și studii naționale și internaționale, cu accent pe egalitatea de gen în educație.
În a doua parte, ghidul abordează tematica stereotipurilor de gen, înțelegerea mecanismelor de funcționare a acestora, dar și metode de combatere a acestora.
Cea de-a treia parte a ghidului cuprinde recomandări de abordare pedagogică în spiritul promovării egalității de gen cu privire la aspecte din activitățile ce fac parte din procesul educațional: managementul clasei, interacțiunea cu elevi și părinți, trecerea în revistă a curriculumului școlar din perspectivă de gen.
Ultima secțiune a ghidului și, totodată, cea mai practică conține instrumente și fișe de lucru care se pot implementa la clasă – cu un accent special pe activitățile de la orele de dirigenție, chestionare de evaluare și autoevaluare a cunoștințelor și aptitudinilor în ceea ce privește egalitatea de gen.
Cui se adresează acest ghid?
Ghidul se adresează în primul rând cadrelor didactice din mediul preuniversitar, din toate ariile curriculare interesate să integreze aspecte ce țin de egalitatea de gen în activitatea lor. Totodată, ghidul este un instrument util în formarea continuă a cadrelor didactice, adresându-se așadar și profesorilor metodiști și formatorilor. Nu în ultimul rând, ghidul poate fi utilizat și de alți profesioniști din domeniul educației sau al lucrului cu tinerii.
Activitatea face parte din proiectul „EGALIS: Egalitate de gen prin schimbare socială și educație”, derulat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate, în parteneriat cu Asociația Front, Societatea Cultural Științifică de Analize Feministe AnA (AnA), Asociația Centrul de Acțiune pentru Egalitate și Drepturile Omului (ACTEDO), Asociația PLURAL și Asociația SEXUL vs BARZA, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.
Lucrăm împreună pentru o Europă incluzivă!